De Belgische Designer van het Jaar is bekend: Nathalie Dewez. Zij volgt Bram Boo op en is de zesde Belgische ontwerper die de titel ontvangt. De prijs is een initiatief van de Interieur Foundation en de magazines Weekend Knack en Le Vif Weekend. Nathalie Dewez staat bekend om haar creatieve verlichtingsobjecten waarmee ze al verschillende internationale producenten wist te strikken. “Ze brengt dan ook licht in het leven”, weet Dieter Van Den Storm, artistiek directeur van de Design Biënnale INTERIEUR.

Licht als magisch werkinstrument. Het is weinigen gegeven om er creatief mee om te springen. De Brusselse ontwerpster Nathalie Dewez maakte er sinds het begin van haar carrière haar handelsmerk van. Haar lampen zijn sculpturen die ook de ziel raken als ze niet branden. Het zijn meer dan functionele objecten. Het zijn sculpturen met een meerwaarde.

Nathalie Dewez
“Als lichtontwerpster is ze gefascineerd door het verschuiven van de zon, de inval van het daglicht en de reflectie op de muren”, vertelt Dieter Van Den Storm, artistiek directeur van de Design Biënnale Interieur. “Haar verlichtingsarmaturen weerspiegelen dat gevoel. Ze heeft een fijne en heldere manier van werken. Met een paar uitgewerkte lijnen vertelt ze een heel verhaal.”

Soms vallen alle puzzelstukjes – waar zo lang naar gezocht werd – plots in elkaar. Dat geldt ook voor de 36-jarige ontwerpster Nathalie Dewez. Haar entree op internationaal niveau maakte ze met werk voor o.m. het Britse Habitat en het Franse Ligne Roset. Sinds dit jaar mag ze ook Established & Sons aan haar klantenlijstje toevoegen. Voor het MUDAM, het Contemporary Art Museum in Luxemburg, werkte ze net een gigantische lichtsculptuur af. En ook voor Senteurs d’Ailleurs, de Brusselse parfumerie die eind juni haar nieuwe ruimtes onthult, verzorgde ze de verlichting.

Nathalie Dewez
Trui Moerkerke, hoofdredacteur van Weekend Knack, is onder de indruk van haar werk: “Nathalie Dewez maakt poëtische lichtobjecten. Het zijn lampen met een uitstraling, ook als ze niet branden. Haar ontwerpen zijn licht, er wordt spaarzaam met materialen omgegaan, maar ze geven een ruimte een meerwaarde. De collecties van Nathalie Dewez worden overigens door prestigieuze labels op de markt gebracht.” Delphine Kindermans, hoofdredacteur van Le Vif Weekend, sluit zich hierbij aan: “Licht is een spel van evenwicht. Nathalie Dewez heeft echt gevoel voor ruimte. Hierdoor krijgt zij regelmatig totale verlichtingsprojecten toevertrouwd. Het MUDAM, in Luxemburg, heeft bij haar een monumentale lichtsculptuur besteld voor de grote hal. Een mooie blijk van erkenning.”

“Het actieterrein van Nathalie Dewez als designer is verlichten. Een moeilijk en groot vakgebied dat ze niet breed opentrekt maar geconcentreerd bewerkt in de vormgeving van huis- en sfeerlampen. Haar vormentaal is eenvoudig, zacht, schoon en geïnspireerd door het klassiek minimalisme. De promotie tot zesde Designer van het Jaar zal haar stuwen om verder te kijken, om te durven investeren in nieuw licht en om zich af te vragen welke plaats ze voor zichzelf ziet op het internationaal designtoneel”, aldus Moniek E. Bucquoye, bestuurder bij de Interieur Foundation.

Françoise Foulon, directeur van Grand-Hornu Images, is het daar volledig mee eens: “Er zijn maar weinig designers die, zoals Ingo Maurer en Nathalie Dewez (en het feit dat ik die twee namen in één adem vernoem, is ook al veelzeggend), een duidelijke koers kiezen en dan doelbewust, met een kenmerkende nieuwsgierigheid en onverzadigbare honger, daar alle mogelijkheden van verkennen. Sinds “La Plic”, een bescheiden lamp met een poëtische uitstraling, blijft Nathalie ons verbluffen met haar vermogen om de ruimte te hertekenen dankzij haar lichtarmaturen, die discreet en tegelijk verbazend efficiënt blijken ! Naar mijn mening zijn evidentie en coherentie de voornaamste kenmerken van haar creatieve parcours.”

De prijs ‘Designer van het Jaar’ is een initiatief van de Interieur Foundation en de magazines Weekend Knack en Le Vif Weekend. De titel wordt ook ondersteund door het Design Museum Gent en Grand-Hornu Images. Nathalie Dewez is de zesde Designer van het Jaar. Sinds 2006 kregen Alain Berteau, Nedda El-Asmar, Stefan Schöning, Sylvain Willenz en Bram Boo deze prijs.

Nathalie Dewez

WIE IS NATHALIE DEWEZ?
Nadat zij in 2001 afstudeerde aan l’Ecole Nationale des Arts Visuels de la Cambre in Brussel in de afdeling Binnenhuisarchitectuur, vond Nathalie Dewez (°1974) al snel haar weg in lichtontwerp. Nathalie schenkt met fijnzinnigheid aandacht aan de dualiteit ‘materie/non-materie’. Zij ziet dit als de kern van alle verlichtingsobjecten en legt de nadruk op functionaliteit en kwaliteit van licht, zowel aan als uit. Het werk van Nathalie wordt gekenmerkt door een spaarzaam gebruik van middelen, een minimaal gebruik van onderdelen en de focus op productiegemak. Haar lichte werken dragen een onbetwistbaar charisma in zich. Enkele lijnen of oppervlakken met een eenvoudige en doeltreffende geometrische vorm volstaan om fijne poëzie uit te drukken. Haar aanwezigheid op tal van internationale exposities en tentoonstellingen heeft geleid tot de samenwerking met een aantal architectenbureaus en producenten zoals Ligne Roset (FR), Habitat (UK) en Established & Sons (UK). Dit jaar krijgt ze naast de titel ‘Designer van het Jaar’ ook de Prix Bergé van het veilinghuis Pierre Bergé & Associés.